Meteen naar de inhoud
NIEUWS
de onderzoeker als adviseur

telefonisch of face-to-face?

Leestijd: 3 minuten

Een paar weken geleden kwam er een vraag binnen van een klant.  Een grote organisatie uit het midden van het land met een aantal verpleeg- en verzorgingshuizen. 

Triqs voert al een aantal jaren cliëntervaringsonderzoeken voor hen uit. De laatste keer dat we dit onderzoek voor hen hadden uitgevoerd hadden we een telefonische afname gedaan. 

De cliëntenraad had de wens uitgesproken dat Triqs een afname zou doen bij de cliënten via een persoonlijk interview.  De belangrijkste reden was dat de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder zouden zijn in vergelijking met een telefonisch interview. De directie van deze zorginstelling vroeg aan ons advies. Een bijkomend nadeel is dat het afnemen van persoonlijke interviews een kostbare zaak is en een stuk duurder is dan het afnemen van een telefonisch interview. 

Bij het beoordelen van de geschikte modus (de wijze van afname van een vragenlijst) zijn er een 5-tal beoordelingselementen. 

  • Participatie van de deelnemer
  • Equivalentie van de antwoorden
  • Flexibiliteit van de afname
  • Inhoudelijke flexibiliteit 
  • De kosten van de verschillende modi. 


We hebben op basis van bovengenoemde beoordelingselementen de zorginstelling advies gegeven.

Lees meer hierover in onze kennisproducten.

Deel
Deel
Deel

Gevonden wat u zocht of kunnen we u verder helpen?